Hoe laat jij je goede voornemen slagen?

Gemiste kans.

Elke keer neem ik me weer voor om... 

Vroeger te gaan slapen.
Minder te snoepen.
Minder te drinken.
Meer te wandelen.
Vaker mijn mond dicht te houden.....

Je kent dat wel: Meer sporten, minder roken, aan de lijn te doen, meer te mediteren, noem maar op, vul je eigen hebbelijkheden maar in. En elk nieuw jaar neem je je weer voor om beter je best te doen. 
Ik heb mijn eigen rijtje en ik weet dat alles niet gaat lukken. Dus kies ik er ééntje uit waar ik dan een tijdje mijn best voor doe.

Maar meestal is het met een week of wat, of soms met enkele dagen al gebeurt. En ga ik weer in de automatische modus. Een gemiste kans.

Witte rook tegen een zwarte achtergrond, van wierook of sigaret of sigaar.

Zelfbeheersing of Sanyam: kiezen voor het leven.

Daar zit het allemaal op vast: op je zelfbeheersing. In het Sanskriet heet dat Sanyam. Het is kiezen voor het leven. Minder is Meer zeggen we wel vaak, maar onze maatschappij is ingesteld op Meer. Alles is mogelijk, veel ligt binnen ons bereik ook. En waarom zou je dan niet dit of dat kopen of nog een dagje uitstellen?
Ik ben een kletsmajoor, (mooi ouderwets woord?) praat graag en veel. Maar Boeddha zei: Eén woord dat vrede en harmonie brengt, is meer waard dan duizend holle woorden. Dat is Sanyam. Praat minder maar zeg iets dat geluk brengt.

Overvloed met de feestdagen.

In de west Europese landen kennen wij voornamelijk overvloed. Zeker met de feestdagen waar we nog midden in zitten. Zijn je darmen al weer leeg na de kerstmaaltijden? Staat oud en nieuw al weer voor de deur met oliebollen, gourmetten, hapjes en drankjes. En nieuwjaarsdag geen zin in eten hebben omdat je nog vol bent van de avond er voor, maar de restjes moeten nog op.

En dat is ook prima, op een feestje mag de tafel vol staan. Maar dat wil niet zeggen dat je er op aan moet vallen. Je kunt best nét een beetje minder nemen dan waar je trek in hebt. 
Heb je zin in 3 boterhammen? Of oliebollen natuurlijk? Neem er dan twee en een half. 

Ook het universum is overvloedig. In de zomer schijnt de zon, de bloemen bloeien in overvloed, insecten zoemen rond. Of zoals vandaag: ijzige kou onder een blauwe hemel. Misschien met een sneeuwvlokje later op de dag. De aarde neemt broodnodige rust. De insecten kruipen weg of gaan dood nadat ze hun eitjes op een veilig plekje hebben gelegd. Wanneer dat niet gebeurd krijgen we het komend zomer zwaar te verduren met muggen en andere insecten. 

Zo is voor alles een tijd. 
Overdenk jij het afgelopen jaar? Of heb je het daar te druk voor? Ik bedacht me vanmorgen dat ik daar nog niet de tijd voor heb genomen. Wel nodig denk ik, net zoals de natuur rust neemt en pas op de plaats doet. Zo kunnen ook wij even rust nemen en bedenken wat goed was het afgelopen jaar en wat minder. 

En wat zou jij dan willen veranderen? En hoe?

Het antwoord op deze vraag kan groot zijn: Stoppen met roken. Naar een diëtist gaan om af te vallen.
Maar het kan ook klein zijn: wat meer voor jezelf opkomen, wat vaker mediteren om dichter bij jezelf te komen en je eigen lichaam en geest beter te leren kennen.

Boeddhistisch gebedssnoer genaamd Mala. Deze ketting heeft diverse kralen, in totaal 108 en het wordt gebruikt om mantra's mee te zingen. Dit werkt heel goed om rust te vinden.
Mala, of gebedsketting. Heel prettig om rust te vinden.
Laat gerust een reactie achter en vertel me wat voor jou belangrijk is en hoe je dit aan wilt pakken. 
Ik zelf wil wat meer mediteren omdat ik denk dat ik hiermee mezelf beter leer kennen en vaker rust vind. Dat doordraven is niet goed voor ons mensen. 
Oja, en afvallen. Voor de zoveelste keer. Hoeveel zelfbeheersing heb ik? Ik ben benieuwd.


Dan nog één ding:

Niet iedereen heeft heeft het zo goed hé? In Nederland zijn er veel mensen die in de bijstand zitten, of net erboven. Gek genoeg heb je dan nog minder te besteden, want dan kom je niet in aanmerking voor allerlei vergoedingen en subsidies. 
Ook in andere werelddelen hebben hele 'volksstammen' het slecht. Dit mag dan een grappige uitspraak zijn, het is nog steeds zo dat hele delen van de bevolking te weinig hebben om van te leven maar te veel om van dood te gaan. 
Slecht drinkwater, of ze moeten er ver voor lopen. Eenzijdig voedsel of door droogte regelrechte hongersnood. 

Wij proberen ons steentje bij te dragen door fair trade of duurzame producten te verkopen. 
Zoek je in het nieuwe jaar nog een leuk cadeau? Kijk dan maar eens of je van je overvloed een klein beetje kunt delen door een fairtradeproduct te kopen als verjaardagscadeau.

Ik probeer de komende maanden bij elk product te vermelden of dit fair trade of duurzaam is. In veel gevallen is dit wel duidelijk, maar lang niet bij elk product. Een hele klus om dit goed te krijgen.

Ons bedrijf heet: Embrace the World en dat is wat we ook willen doen. Zorgen voor de wereld begint bij jezelf.
Onze website: www.embracetheworld.nl 

Tegen een zwarte achtergrond zie je twee lichtblauwe drinkflessen van het merk Dopper, de ene ligt en de ander staat rechtop op zijn dop.






Reacties